Obezitatea – boala secolului

Nu știu cum se face, dar cu cât trece mai repede timpul, cu atât mai multe persoane pun în greutate și devin supraponderale sau obeze. Oricum, nu trebuie să ne mai mire acest lucru dacă Organizația Mondială a Sănătății afirmă că prevalența obezității s-a TRIPLAT din 1975 până în 2016. De asemenea, ei mai spun că în lume sunt undeva la 1.9 miliarde de supraponderali, 650 milioane de obezi și dintre aceștia, mor anual 2.8 milioane. Partea și mai interesantă este că 1.7 milioane de oameni mor din cauza consumului scăzut de fructe și legume.

Mai pe scurt, consumul de alimente de proastă calitate, cu un conținut caloric crescut și cu un aport nutritiv redus este una dintre cauzele principale pentru care apare creșterea excesivă în greutate atât în rândul adulților, cât și în rândul copiilor.

Ca să înțelegi mai bine, creșterea în greutate apare atunci când există un dezechilibru între aportul de calorii și arderea lor. De exemplu, dacă eu consum pe zi 3000 de calorii și ard 2000 de calorii, este foarte posibil ca în timp să pun în greutate.

Partea și mai proastă este că acele calorii pe care le ingerăm, de cele mai multe ori nu vin și cu un aport nutritiv cât de cât optim. Una este să mănânci 100 gr. de biscuiți care au aproximativ 400 calorii fără urme de vitamine, minerale și fibre și alta este să mănânci un măr la 100 gr. care are 50 calorii și multe vitamine, minerale și un conținut optim de fibre. Dulciurile concentrate nici nu intră în discuție.

Asta nu înseamnă că nu trebuie să mai pui deloc gura pe un biscuite, nicidecum. Mă refer la faptul că trebuie să existe un discernământ clar atunci când trebuie să faci alegeri zi de zi, ca parte din stilul tău de viață. Cu cât te vei informa mai mult și vei afla care sunt avantajele sau dezavantajele consumului unui anumit aliment sau ale unei anumite categorii de alimente, cu atât va exista un discernământ mai clar. Așa cu toții știm ce e sănătos sau ce este nesănătos, dar nu știm exact de ce. Nu analizăm logic și astfel cădem pradă gustului sau aspectului (îți spune un pofticios de dulciuri).

Vorbesc în principal despre alimentație pentru că aportul energetic crescut din alimente influențează mai mult greutatea corporală decât activitatea fizică, însă nici aceasta nu trebuie neglijată (într-un articol viitor voi scrie și despre corelația dintre efortul fizic și obezitate).

Primul pas este să alegi alimente cât mai neprocesate pentru că în ziua de astăzi noi consumăm mai multe calorii decât trebuie și din motivul că se fabrică și se distribuie la scară largă alimente ieftine, gustoase, cu un aport caloric crescut și aport nutritiv infim pe când alimentele sănătoase sunt mai puțin accesibile și mai scumpe.

O altă cauză pentru care mâncăm nesănătos este și creșterea participării femeilor la forța de muncă. Fără să ne supărăm, femeia din ziua de astăzi are mai puțin timp la dispoziție să gătească și să pregătească o masă. Astfel, se poate ajunge la consumul alimentelor de proastă calitate.

Probabil că și tu știi ce e de făcut pentru a mânca mai sănătos. Consumi mai multe fructe, legume, prăjești mai puțin, fierbi mai mult, consumi mai puține dulciuri și alimente de tip fast-food ș.a.m.d. . Singurul lucru pe care îl pot face eu în momentul de față ca nutriționist este să te informez și să îți spun ce e bine să faci și ce nu. Restul depinde de tine. Dar să știi că și informațiile au valoarea lor. Sincer să îți spun, eu dacă nu mă documentam deveneam obez. Cu cât știu cât mai clar cum acționează un aliment sau altul în organismul meu mă face să îl consum sau să nu îl consum (chiar dacă mai fac și excepții).

Mâncatul sănătos este ca o luptă continuă pentru a fi mai sănătos. Așa cum te lupți pentru a avea rezultate cât mai bune în domeniul tău de activitate, așa și aici, pentru a fi sănătos trebuie să lupți. Cazi și te ridici până ajungi să ai rezultate. Lucrurile mari se fac cu sacrificii mari.

În următoarele articole voi vorbi mai mult despre acest subiect și despre cum îți poți corecta greșelile în alimentație, însă până atunci află care este indicele tău de masă corporală (IMC) pentru a ști dacă ai sau nu probleme cu greutatea corporală. Pentru a afla, click aici!

Stai aproape!

Bibliografie:

https://www.who.int/features/factfiles/obesity/en/

Analiza de situație ZEIO 2018

Sursă imagine 1; Sursă imagine 2;

Emanuel Ilășoaia
Nutriționist și dietetician
Emanuel Ilășoaia
Absolvent al Universității de Medicină și Farmacie Grigore T. Popa Iași - Specializarea Nutriție și dietetică (2014-2017)   Masterand UMF Nutriție și dietetică profilactică și curativă, Iași (în prezent)

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *