Reguli de bază pentru o alimentație sănătoasă

Dintotdeauna au existat boli și afecțiuni cauzate de o alimentație dezechilibrată. Acum zeci sau sute de ani, țăranii noștri români, din cauza neajunsurilor  lor aveau multe deficiențe nutriționale.

Dr. Gheorghe Crăiniceanu a scris în 1895 o lucrare numită “Igiena țeranului roman” în care vorbește și despre alimentația țăranului din anumite regiuni ale țării și din anumite timpuri. El afirmă că pe lângă faptul că alimentele erau limitate, mai erau și  sărace în micro și macronutrienți și nici nu erau calitative din punct de vedere nutritiv: “după înţărcare, copiii se hrănesc în mod neraţional cu covrigi, fasole, murături etc., de aci gastro-enterite. Copiii sunt lipsiţi în timpul iernei de lapte, căci vitele n-au nici coşare, nici nutreţ suficient. Alimentaţiunea copiilor se face din rea deprindere, încă din primul an al vieţei, cu substanţe indigeste.” Și legat de țăranii adulți spunea: „Mâncare proastă, nesuculentă şi puţină în comparaţie cu munca excesivă a ţeranului nostru.” Exista totuși și o problemă de educație.

Acum, în zilele noastre, situația s-a schimbat. Am ajuns la polul opus. Trăim în era abundenței unde majoritatea oamenilor  își permit să consume o gamă variată de alimente și au posibilitatea să mănânce mai sănătos dacă au un minim interes în a-și procura alimente sănătoase și a le consuma după anumite reguli de bun simț. Din păcate, majoritatea afecțiunilor sunt determinate de stilul de viață (alimentația, efortul fizic, mediul încojurător etc.) ceea ce ne duce cu gândul la faptul că nu este educație, deși trăim în Era Informației. Eră în care putem afla pașii care ne pot ghida în redobândirea sau menținerea stării de sănătate.

Am ales cele mai importante reguli pe care ar trebui să le respectăm pentru a avea o alimentație mai sănătoasă. Inițial am dorit să vorbesc despre toate aceste reguli într-un articol, însă consider că trebuie să vorbesc mai în detaliu așa că voi scrie câte un articol pentru fiecare regulă in parte:

  1. Alimente integrale vs. Alimente procesate – care este diferența dintre alimentele integrale și cele procesate și cum ne pot influența acestea aportul nutritiv;
  2. Excesul de proteine – care este cauza pentru care se consumă prea multe proteine și cum putem ajunge la un echilibru;
  3. Zahărul și grăsimile – printre cei mai importanți constituienți ai alimentelor care provoacă surplusul ponderal și totodată apariția bolilor degenerative;
  4. Mâncatul peste măsură – o atitudine irațională care ne îmbolnăvește ușor-ușor;
  5. Combinația alimentelor – cum poate influența combinația alimentelor absorbția nutrienților din alimente și ce trebuie să facem pentru a beneficia de majoritatea nutrienților pe care îi ingerăm;
  6. Mesele zilnice regulate – de ce trebuie să existe o ordine în alimentația omului și ce metode pot fi aplicate pentru a putea respecta un program alimentar;

În curând voi veni cu primul articol despre alimentele integrale vs. alimentele procesate. Până atunci, aș dori să îmi scrii într-un comentariu ce informație cu privire la alimentație te-ar interesa să afli pe lângă temele propuse de mine. Orice sugestie m-ar ajuta să îți ofer informații cât mai complete. 🙂

Cu entuziasm,

 

 


Absolvent UMF – Nutriție și dietetică;

Fondator Mai-Sănătos.ro

Manager Eden Lyfe Group Health Expert


 

Sursă imagine 1, Sursă imagine 2

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *