Sănătate Prin Efort Fizic

Salut, dragă cititorule!
De câteva zile mă tot gândesc la riscurile la care suntem expuși atunci când suntem sedentari. Sedentarismul e un stil de viață care implică lipsa activității fizice.

Dacă pe zi, stai mai mult de 8-9 ore pe scaun, fără să faci măcar 30 de minute efort fizic intens, dormi la ore nepotrivite sau spui că măturatul prin casă este un efort fizic benefic pentru tine, înseamnă că ești sedentar. Și mă miră faptul că multe, adică foarte multe persoane în ziua de astăzi, sunt sedentare. Mi-am pus întrebarea „de ce oare atât de multe?”

Ei bine, uită-te în jur, cât de mult a evoluat tehnologia. Suntem așa bucuroși că nu trebuie să mergem mult timp pe jos, pentru că avem mașină, nu trebuie să mai mergem la persoanele dragi să le spunem un „La mulți ani” pentru că le trimitem o poză pe Facebook sau nu trebuie să mai jucăm fotbal pentru că avem FIFA instalat în calculator.

Un exemplu de persoane care nu fac efort fizic, sunt gamerii. Nu e chiar așa de rău să te joci puțin pe calculator, dar dacă uiți de duș, de somn și de mâncare, eu zic că e rău. La fel și cu Facebook-ul. Cât de mult ne ajută Facebook-ul în rezolvarea anumitor probleme, dar cei mai mulți dintre noi îl folosim în scopuri neproductive. Doar așa, ca să pierdem timpul.

Sunt unele cazuri în care anumite persoane nu au de ales și stau mult pe scaun, cum sunt cei care lucrează la birou. Cele mai importante meserii presupun inactivitatea fizică, din păcate. În acest caz, trebuie să ne facem timp pentru exerciții fizice ca să nu avem de suferit pe viitor.

Spunem adesea că tehnologia avansată ne face viața mai ușoară. Într-adevăr, ne face viața mai ușoară, dar uităm de sănătatea noastră. Noi suntem cele mai inteligente ființe de pe planetă și totuși, nu știm să ne prețuim viața. Sau poate nu vrem, de lene.

Riscurile acestui stil de viață:

sedentar--sursa---insidecostarica-com_46142000

  • Boli cardiovasculare și accidente cerebrale vasculare – colesterolul se depune mai ușor pe pereții arterelor dacă nu facem efort fizic regulat;
  • Obezitatea sau supraponderalitatea – multe persoane se abțin să mănânce ca să nu se îngrașe, ceea ce este o mare greșeală. Dacă ești sedentar și spui că te îngrași, fii sigur că stilul de viață e de vină;
  • Diabet zaharat de tip 2;
  • Osteoporoza – atrofierea masei osoase care ne fac vulnerabili la fracturi;
  • Depresia și anxietatea – O cauză importantă pentru care mulți tineri sunt depresivi atunci când lenevesc prea mult. Stai, pierzi timpul închis în casă și vrei să fii fericit.

Pot să îți spun mai multe riscuri, dar nu vreau să te sperii. Hai să vedem care sunt beneficiile efortului fizic:

  • Te binedispune, devii mai încrezător în tine și îți dă o stare generală bună;
  • Te ferește de riscurile enumerate mai sus;
  • Devii mai energic. Chiar dacă la început vei fi mai obosit, însă după scurt timp, vei avea energie mai multă. Organismul trebuie doar să se „acomodeze” cu noul stil de viață sănătos;
  • Vei avea un somn mai liniștit;
  • Crește imunitatea;
  • Mai puține dureri de cap;
  • Gândești mai limpede, deoarece și în creier se produc anumite schimbări dacă vei face efort fizic. Creierul se oxigenează și se „hrănește” mai bine cu nutrienți;

Deci, în acest caz ce trebuie să faci? Să lenevești mai mult? Să fii sedentar? Gândește-te că multe afecțiuni pot să nu apară, dacă ai un stil de viață sănătos.

Sfatul meu pentru tine:

Îți recomand ca măcar 5 zile pe săptămână să faci efort fizic intens și regulat;

Pe zi, măcar 30- 40 de minute să le dedici pentru a face efort fizic;

Efortul fizic constă în a face: jogging, flotări, genoflexiuni, abdomene, etc. dar să nu uiți să îți încălzești toate grupurile musculare (din cap până în picioare), înainte de a face efort fizic intens;

Ca să fie un efort fizic eficient, trebuie să ajungi în punctul de a gâfâi și a transpira; (să nu faci excese)

 Preferabil este să faci jogging afară când ai timp, însă dacă nu ai posibilitatea asta (din cauza vremii sau a altui motiv), încearcă să faci în cameră alte exerciții fizice. Deschide fereastra și pune-te pe treabă;

Dacă nu ești genul de persoană care să facă efort fizic intens, încearcă să mergi pe jos câte 30-40 de minute pe zi. Mai ales după orice masă luată. Apropo, încearcă să mănânci și câteva legume sau fructe în fiecare zi , pentru că sunt o sursă importantă de energie;

Nu încerca să faci mișcări bruște sau să te forțezi în a face exerciții fizice dificile. Trebuie să fii cumpătat;

Pentru persoanele care au probleme cu inima sau cu articulațiile, e bine să facă înainte un control la doctor;

Dacă faci efort fizic regulat, pe viitor vor apărea beneficii care te vor uimi. Atâta timp cât stagnezi, ai de suferit pentru că și energia vitală stagnează. De asta foarte mulți devin obosiți și le vine somnul atunci când stau prea mult la calculator sau pe scaun. Deci, știi ce trebuie să faci acum. Mai rămâne să treci la treabă.

Trimite acest articol și altor prieteni de ai tăi dacă crezi că e util pentru sănătatea fiecăruia dintre noi.

Îți doresc o zi faină,

Emanuel Ilășoaia
Fondator Mai Sanatos
Emanuel Ilășoaia
Absolvent al Universității de Medicină și Farmacie Grigore T. Popa Iași - Specializarea Nutriție și dietetică (2014-2017)   Masterand UMF Nutriție și dietetică profilactică și curativă, Iași (în prezent)

Surse imagini: www.monitorulcj.ro, media.tvrnews.ro

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *